شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس

حوزه‌های فعالیت › فرهنگ سازی 

بازی کاری (Gamification) 

بازی­ کاری (Gamification)

بازی‌کاری یا گیمیفیکیشن به معنی استفاده از بازی‌ها و تفکرات بازی‌گونه در زمینه‌هایی که ماهیت بازی ندارند، برای ایجاد تعامل و انگیزه در افراد به­ منظور رسیدن به اهداف خود است. به طور کلی بازی‌کاری، ایده‌ای برای استفاده از بازی‌ها و تکنیک‌های بازی برای جلب توجه مخاطب است.
دانشمندان حوزه بازی‌کاری تأکید دارند که یکی از قدیمی‌ترین تجربیات انسان در زندگی،‌ بازی کردن است. در بازی‌کاری از انگیزاننده‌های طبیعی برای به حرکت در آوردن مخاطب استفاده می‌شود. امروزه گیمیفیکیشن با توجه به مزایای فراوانی که برای یادگیرندگان و مشتریان دارد و نقشی که در افزایش لذت‌بخشی و اثربخشی فرآیند یادگیری و جذب مخاطب ایفا می‌کند، به رویکردی پرطرفدار در صنعت آموزش و فرهنگ­سازی تبدیل شده است. برخی از مزایای به‌کارگیری بازی‌کاری عبارتند از:
  • افزایش سطح ارتباط برقرار شده بین یادگیرنده و محتوای آموزشی:
  • افزایش سرگرمی و تعامل دوجانبه در حین فرآیند آموزش و جذب مخاطب:
  •  بهبود جذب و ذخیره اطلاعات
  •  فراهم کردن امکان مشاهده کاربرد آموخته‌ها در دنیای واقعی
  •  بهبود تجربه کلی یادگیری برای تمامی سنین
شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس نیز در این راستا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بازی‌کاری و همکاری موسسات تخصصی در این حوزه اقدام به تعریف چند پروژه مهم و کاربردی نموده است که در زیر به آنها اشاره خواهد شد:
  • پروژه طراحی و تهیه بازی‌کاری کتابخوانی بازار سرمایه
 هدف این پروژه، توسعه فرهنگ کتابخوانی و ترغیب مخاطبان به مطالعه کتاب­های مرتبط با بازار سرمایه از انتشارات بورس و با بهره ­گیری از ابزارهای بازی‌کاری است.
  • پروژه طراحی و تهیه بازی‌کاری مهارت پرسنلی ارکان بازار سرمایه
«بازی کاری» با تکیه بر ایجاد سرگرمی و با بهره ­گیری از تکنیک­ها و المان­های بازی­ها، برای اهدافی بجز بازی مثل ایجاد انگیزه در بین کارمندان یک سازمان جهت گسترش رفتارهای مدنظر سازمان یا تشویق کاربران برای مشارکت بیشتر در یک فعالیت استفاده می­شود. در بحث رابطه میان بازی­ کاری و کار، به استفاده از بازی­کاری در فضای کسب و کار به ­عنوان یکی از راهکارهای عملی بالا بردن بهره ­وری و افزایش مهارت­های پرسنلی اشاره می­شود.